DERS ÇALIŞMA PROGRAMI NASIL HAZIRLANIR? Basarili olmak ve çalışmalarınızdan verim almak istiyorsanız yapacağınız ilk şey kendinize uygun bir çalışma programı hazırlamaktır.
Programınızı hazırlamadan önce kendinizi bir hafta gözleyin en çok ve en verimli ders çalıştığınız saatleri (sabah erkenden okul dönüsü, aksam yatmadan önce vb.) en çok dinlenmeye ihtiyaç duyduğunuz saatleri belirleyin .
En verimli olduğunuz saatleri en verimli olduğunuz derslere ayinin.
Ayrıca zorlandığınızı yada geri kaldığınızı düşündüğünüz derslere programınızda daha fazla yer verin.
Dinlenme ihtiyacı duyduğunuz saatleri dinlenmek ve zevk duyduğunuz uğraşlar için ayinin.
Mümkün olduğunca ayni branştaki dersleri artarda getirmeyin. Örneğin iki sayısal ders arasına bir sosyal ders koyarak çalışmak hem monotonluğu hem de öğrenilenlerin birbirine karışmasını önler.
Çalışacağınız dersler arasına 10-15 dakikalık dinlenme süreleri ayinin. İki 45 ek'lik ders arasına 10 dakikalık dinlenme koyabilirsiniz.
Hazırlayacağınız program içerisine dinlenme-spor yapma-kitap okuma-televizyon izleme-gezme gibi özel zevklerinizi de yerleştirin.
Günlük program içinde önceden kestiremeyeceğiniz durumlar için sarkma payları ayinin böylece planın aksamasını ve bir koşuşturma içine girmeyi önlemiş olursunuz.
Ders çalışma sürelerini mümkün olduğunca günün ayni saatlerine yerleştirmeye çalısın. Bu sizin o saatlerde çalışmaya güdülenmenizi, çalışma isteğinizin uyanmasını ve dikkatinizi daha kolay toplamanızı sağlayacaktır.
Yemek yedikten hemen sonra derse başlamayın.Bu, öğrenmedeki verimliliği düşürür. Yemekten 15-20 dakika sonra çalışmaya başlayın.
Uykudan hemen önce öğrenilen şeylerin akılda kalması daha yüksektir. Yatmadan önce genel bir tekrar için vakit ayinin.
Kendinize bir takvim edinin. Bu takvimi sınav günleriniz ders çalışamayacağınız özel günleri ( doğum günü, bayram tatili vb.) işaretleyin.
Her aksam o gün neler yapıldığını ve yarinki programı gözden geçirin.
Zaman çizelgenizi günlük hazırlıyorsanız ertesi günün programını hazırlamadan yatmayın.
Her hafta sonu programınızı değerlendirin. Eğer programı gerçekleştirmişseniz kendinize bir ödül verin( sinema, maça gitmek gibi).
Sürekli bir programa bağlı yasamaktan sıkılıyorsanız kendinize uygun bir günü öğrenin ve o günü programsız geçirin.
Simdi verilen bilgiler ışığında kendinize verimli bir program hazırlayabilirsiniz.
Hazırladığınız programı çalışma masasında göz önünde bir yere yerleştirin.
Rehberlik servisi amaçlarınıza ve ilgilerinize uygun program hazırlama ve programı değerlendirme konusunda sizlere yardımcı olacaktır.
ÇALIŞMA ODASI VE MASASI NASIL OLMALIDIR? çalışma programınızı hazırladıktan sonra bu programı uygulayabileceğiniz uygun bir ortam oluşturmak gerekir.
Mümkünse kendinize evin sakin bir odasını çalışma odası olarak ayinin. Ayrı bir oda edinme imkanınız yoksa bir çalışma kösesi edinin.
Kendinize bir çalışma masası ve sandalye edinin.
çalışma masasını ışığı arkadan alacak şekilde yerleştirmeyin. Arkadan gelen ışık gözlerin yorulmasına neden olur.
Masanız cam kenarında olmamalıdır. Dışardan gelebilecek ses, hareket gibi duyumlar dikkatinizi dağıtabilir.
çalışma sandalyenize oturduğunuzda gözünüzün ilişebileceği yerlerde poster , resim, gazete vb. sizi hayal dünyasına götürebilecek, dikkat dağıtıcı unsurlar olmamalıdır.
Sandalyeniz dik olmalı, çok rahat edip gevşemenizi sağlayacak türden olmamalıdır.
çalışma masanızı ders dişi gereksiz malzemeden arındırın. Ders için gerekli olabilecek malzemeleri masaya yerleştirin, böylece yerinizden kalkmayı gerektirecek kopmaları önlemiş olursunuz.
Derslerle ilgili tüm faaliyetlerinizi çalışma masanızda gerçekleştirin çalışmalarınız için başka bir odayı, yatağınızı yada rahat bir koltuğu kullanmayın. çalışmak için bir çalışma masası ayirdiginizi unutmayın.
çalışma masanızı her çalışmadan sonra düzenleyin böylece bir sonraki çalışmaya başlamanız kolaylaşır.
çalışma programınızı masanızda gözünüzün önünde bir yere yerleştirin.
çalışma odanızda TV bulundurmayın, eğer TV yada müzik seti varsa çalışma saatlerinde kapalı tutun. Yapılan araştırmalar göstermiştir ki ; ders çalışılan ortamın sınav ortamına benzemesi, sınavdayken bilgilerin hatırlanma olasılığını artırmaktadır. Sınavın yapıldığı ortam ise sessizdir.
DERS ÇALIŞMAYA BAĞLIYAMIYORSANIZ Önce derin bir nefes alıp verin. Ders çalışmanıza yardımcı olacak, sizi güdülmeyecek düşünceler üretmeye çalısın. O an kafanız başka bir şeyle meşgul ise bu konuda düşünmek için kendinize ders bitiminde süre ayinin. Ayni anda hem dersi hem de başka bir sorunu düşünmek ne verimli çalışmanızı nede soruna çözüm bulmanızı sağlar.
DERS ÇALIŞIRKEN DİKKATİNİZ ÇABUK MU DAĞILIYOR Dikkat toplama alışkanlığı doğuştan gelen bir özellik değildir. Eğitim yolu ile elde edilen bir alışkanlıktır.
Öncelikle çalışma odanızı dikkat dağıtıcı unsurlardan arındırın.
İsteksizlik, karamsarlık, uykusuzluk, yorgunluk dikkat toplamayı engeller. Bunun için ders dişi uğraşlarla yeterince ilgilenmek ve gerçek anlamda dinlenmek zorunludur.
Ders çalışma süreleriniz günün ayni saatlerine rastlarsa o saatlerde çalışma istek ve alışkanlığı, dikkati derse yoğunlaştırma alışkanlığı kazanırsınız.
çalışma sürenizi yavaş yavaş artırın.
Kendinize söyle bir kural koyun: ?eğer dikkatim dağılmadan 435 dakika çalışabilirsem istediğim şey için (telefon etmek,müzik dinlemek vb.) 15 dakika ayiracagim. Sıkılsam da 45 dakikadan önce masadan kalkmayacağım? kısa süre sonra dikkat sürenizin artığınızı göreceksiniz.
çalışma sonunda kendinize ödül vermek ders çalışma alışkanlığı edinmenizi, çalışma sıklığının artmasını sağlayacaktır.
Kendinize gerçekçi hedefler belirleyin. Kapasitenizin üzerinde hedefler isteksizliğe ve özgüvensizliğe yol açar. Küçük hedeflere ulaştıkça daha büyük hedefleri yakalayacaksınız.
MÜZİKLE DERS ÇALIŞMAK Derse dikkatinizi verdiğiniz takdirde müziği duymazsınız. Ancak dinlemediğiniz halde geri planda çalan bir müzik vücutta gerginlik ve yorgunluk yaratır. çalışma veriminin düşmesine yol açar. Ayrıca çalışırken dikkatin dağılacağı anda duyacağınız müzik tekrar dikkat toplamanızı zorlaştırır. Bu sebeple ders çalışmakla müzik dinlemek arasında bir seçim yapmalısınız. En doğru seçim müziği dersten sonra ayrılan sürelerde dinlemektir.
YATARAK DERS ÇALIŞMAK Uzanarak ders çalışmanın doğuracağı sonuç, çalışamayacak kadar gevşeme yada uykuya dalmaktır. Kaykılarak, masaya uzanarak çalışmak sıraya uzanarak ders dinlemek, rahat bir koltuk da ders çalışmakta ayni sonucu doğuracaktır. En etkili yöntem kol ve dirsekleri dayamaya imkan veren masada çok rahat olmayan dik bir sandalyede çalışmaktır.
NOT TUTARAK ÇALIŞMAK Ders çalışmanın en iyi yolu not tutarak çalışmaktır. araştırmalar göstermiştir ki ; yazılan, yazılmayanlara göre daha çok akılda kalmaktadır. Not tutarak çalışmak çok zaman alıyor gibi görünse de ; günü gününe not tutarak çalıştığınız da, bu notlar sınav öncesi size hem kolaylık hem de zaman tasarrufu sağlayacaktır.
SORU ÇIKARARAK ÇALIŞMAK çalıştığınız konu ile ilgili sorular çıkarın. Baslıkları soruya çevirin ve cevaplayın. Bu yöntem kolay unutmanızı engelleyecektir. Ayrıca sınav için tam olarak hazırladığınızı göreceksiniz.
ÖĞRENDİKLERİNİZİ UNUTMAMAK İÇİN Yapmanız gereken en önemli şey sistemli tekrarlardır. Tekrar edilmeyen bilginin %80'i 24 saat içinde unutulur.
öğrenilen Bilgiler
BİR GÜN KORUMAK İÇİN : Öğrendikten sonra 10dk. tekrar |
BİR HAFTA KORUMAK İÇİN : 24 saat sonra 5-10 k. tekrar |
BİR AY KORUMAK İÇİN : Bir hafta sonra 5-10 k. tekrar |
BİR YIL KORUMAK İÇİN : Bir ay sonra 5-10 k. tekrar |
Öğrendiklerinizi uzun süre koruyup unutmamak için
Bu tekrarları sistemli bir şekilde uygulamalısınız.Bu sebeple çalışma programınıza her aksam, o gün ve bir önceki gün öğrendikleriniz için her Cumartesi; o hafta öğrenilenler için; Her Pazar o ay öğrenilenler için süre ayinin.Her ay sonunda genel bir tekrar yapın.
SİSTEMLİ TEKRAR SİZE NE KAZANDIRIR? Bu sistemi uygulayan kişi sadece o bilgileri unutmamakla kalmaz yeni bilgileri de daha kolay çözümler ve öğrenir.
Öğrenmek için harcanan emek ve zaman tekrar yapmayanın harcadığından çok daha azdır. Çünkü yeni bilgileri öğrenmek için, her seferinde eskileri yeniden öğrenmek zorunda kalmazsınız.
UYKUNUN ÖĞRENME ÜSTÜNDEKİ ETKİSİ Bu konuyu araştırmak için psikolojik bir dene su şekilde yapılmıştır. Birbirine benzer çeşitli deney gruplarına ayni bilgiler ayni şekilde ve ayni şartlarda öğretilmiştir. Öğrenmeden sonra bir grup uyumuş bir grup müzik dinlemiş bir grup çeşitli oyunlar oynamış bir grupta gözlem odasında kendi haline bırakılmış ve sohbet etmişlerdir. Bir süre sonra verilen bilgiler sorulduğunda en fazla bilgiyi hatırlayan dersten sonra uyuyan grup olmuştur.
Uykunun bu etkisinden yararlanmak için uyumadan hemen önce kısa tekrarlar yapın.
10-15 dakika tekrar
UYKU
10-15 dakika tekrar
Tekrarlarınızı son dakikaya kadar yapabilirsiniz ancak son dakikada yeni bir şeyler öğrenmekten kaçının